אבחונים
אבחון דידקטי
אבחון פסיכודידקטי
אבחון תעסוקתי
אבחון ילדים עם הפרעות על הספקטרום האוטיסטי

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור הסיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

השימוש באבחון דידקטי נעשה כחלק מהערכת התפקוד באבחון ליקויי למידה. האבחון עוסק במיפוי קשייו וכשריו של הנבדק בתחומי הלמידה השונים. המיפוי נעשה תוך אפיון של מיומנויות למידה בסיסיות, ובכללן: קריאה וכתיבה, הבעה בכתב ובעל פה וחשבון. האבחון מתאר גם את הפן ההתנהגותי, מזהה את אסטרטגיות הלמידה הקיימות ובודק את היעילות שלהן.

האבחון מתפרס על פני פגישה אחת או שתיים עם הילד ובסיום כתיבת תוצאות האבחון נערכת שיחת משוב עם ההורים, בה ניתן הסבר מפורט לגבי תוצאות האבחון, ההמלצות והכוונה לגבי האופן בו ניתן ליישם המלצות אלו הלכה למעשה.

אבחון פסיכודידקטי

האבחון הפסיכו דידקטי - אבחון פסיכולוגי שנערך במשולב עם אבחון דידקטי.

האבחון המשולב נערך במטרה לקבל תמונה מורחבת ולערוך אבחנה מבדלת בין קשיי למידה ולקות למידה ובין קשיים רגשיים.

תהליך האבחון מתבצע על ידי פסיכולוגית חינוכית מומחית ומאבחנת דידקטית, בעלות ידע ונסיון רב בביצוע האבחונים ונפרס לרוב על פני שני מפגשים עם הילד. בסיום כתיבת תוצאות האבחון נערכת שיחת משוב עם ההורים, בה ניתן הסבר מפורט לגבי תוצאות האבחון, ההמלצות והכוונה לגבי האופן בו ניתן ליישם המלצות אלו הלכה למעשה.

אבחון תעסוקתי

מטרת האבחון התעסוקתי לצרכי ייעוץ, הינה לסייע ליועצת ולאדם עצמו להכיר את עצמו יותר לעומק, בכדי לקבל החלטות מושכלות ומותאמות יותר לגבי בחירת כיוון לימודי-תעסוקתי.

האבחון מתמקד בשלושה רבדים:
יכולות וכישורים;
נטיות, צרכים וערכים תעסוקתיים;
אבחון אישיותי ובינאישי.

האבחון כולל שיחות עם פסיכולוגית תעסוקתית, מבחני כישורים ממוחשבים ומבחנים ביצועיים, שאלונים שונים ומטלות אחרות.
המידע שעולה מהאבחון משמש חומר לשיחה, בדיקה משותפת וחיבור לכיוונים רלוונטיים לאבחון. בסיום, ניתן לקבל דו"ח המסכם את מכלול המידע שעלה במהלך התהליך ואת ההמלצות שנגזרו ממנו. האבחון נערך על ידי פסיכולוגית תעסוקתית מומחית.

אבחון ילדים עם הפרעות על הספקטרום האוטיסטי

אבחון והערכה של הפרעת תקשורת ראשונית נדרשים לצורך הכרה על ידי מערכת החינוך ומערכת הבריאות בזכויותיו וצרכיו של הילד, וכן לצורך המלצות על אופני טיפול. לצורך זה נדרשת הערכה פסיכולוג מורשה לביצוע האבחון על ידי משרד הבריאות. אבחון זו כולל הערכה קוגניטיבית מלאה, הערכה רגשית בכלים השלכתיים וכן שימוש בשאלונים המקובלים בתחום.

מעבר להערכה האבחנתית ניתנות המלצות למשפחה והמלצות טיפוליות, המותאמות לצרכיו הייחודיים של הנבדק. לצורך ההערכה מתקיימת שיחת הערכה מעמיקה עם ההורים וכן בדיקה של הילד עצמו, עם או בלי נוכחות הוריו ושיחת משוב עם המלצות.

חשוב לציין שהאבחון בודק גם אבחנה מבדלת ולא רק קיום או היעדר הפרעת הספקטרום האוטיסטי.

אבחון מסוג זה דורש מיומנות וניסיון מקצועי וכן רגישות למצבו של הילד וצרכיו.